To drive someone - odwozić / podrzucać

Odwozić - to drive someone to some place / to fetch them

Odwozić (imperfective)   Odwieźć (perfective)

Odwożę mojego syna do pracy - I'm driving my son to work

Odwożę moją córkę do pracy - I'm driving my daughter to work

Odwoziłem (impf) moją corkę do pracy - I was driving my daughter to work

Odwiozłem (pf) moją corkę do pracy - I drove my daughter to work

Odwieziesz mnie do pracy tato?  Will you drive me to work, Dad?


Podrzucać - to drop off

Podrzucać (imperfective)  Podrzucić (perfective)

Podrzucam syna do pracy - I'm dropping my son at work

NB "mojego / moją" are optional, the meaning is clear without

Podrzucam córkę do pracy - I'm dropping my daughter at work

Podrzucałem moją córkę do pracy - I was dropping my daughter off at work

Podrzuciłem moją córkę do pracy - I dropped my daughter off at work

NB I used masculine form for the first person, if it is a woman stating she drove her child to work then the endings change from -łem to -łam.


Odbierać - to collect someone, but also to take back / receive / take away / remove (from sb)

Odbieram moją córką z tańcow - I'm collecting / fetching my daughter from dance.

Comments

Popular posts from this blog

To get a cob on - co to znaczy?

Poznańskie Muzeum Pyry - The Poznań Spud Museum

Nail Polish